måndag 11 februari 2013

Vårsalongen 2013 (Konstutställning på Liljevalchs)

Kartrummet har varit på konstutställning! Är verkligen ingen flitig galleribesökare, men vårsalongen på Liljevalchs, Stockholm, prickar jag in vart fjärde, eller femte år.

Vårsalongen är en utställning för oetablerade konstnärer. Lite indie, om det inte vore för att Liljevalchs självt är superetablissemang. Här har man chans att se såväl blivande konstnärsstjärnor, innan deras verk krängs för provocerande summor, som dagssländor - bortglömda till hösten.

Varför konst på en kartsajt? Jo, det blev ett antal utslag på geografidetektorn.

Första kartverket  jag stötte på utgjordes av en blindkarta över Europa på vilken konstnärinnan, Jasmin Daryani, har gått till våldsam attack med en svart sprayburk. Tog säkert cirka fyra minuter att färdigställa från idé till färdig produkt. Jag gillar resultatet skarpt och skulle mycket väl kunna spika upp den över soffan där hemma.

Nästa verk torde ha tagit något längre tid att förfärdiga. En kvart kanske. Christina Ruthger har oskarpt målat Qatars flagga och gett det lilla verket titeln Egentligheter. Arty, men vackert.


Nästa karta jag stötte på var inget konstverk, utan visade den väg konstnären vandrat under tiden konstverket växte fram. Fredrik Strid gick genom halva Sverige med en cirka halv kubikmeter stor trälåda. En gång per dag beströk han boxen med vit linoljefärg. Då Strid förflyttade sig sommartid klibbade följaktligen horder av insekter fast i färgen. Lådan täcks alltså av en sörja av insekter och färg. Koko.

Det var så jäkla mycket folk vid lådan - orkade inte fota den.
Nästa verk är ett collage. En viss Britta Johansson har broderat Pacman som gnager på Rödluvans kjol. Stygnen är satta på en gammal karta över Mångsbro med omgivningar. Efter arbete med sökmotor vet jag numera att Mångsbro ligger i Dalarna. Antar att jag, uppvuxen med åttabitarsgrafik, tillhör någon sorts målgrupp. Och, tja, jag går väl någorlunda i gång på verket.
Gustavo Perillo Nogueira heter upphovsmannen till det sista geografiverket jag stötte på. Två delar presenterades - dels en affisch där Googles "street viewade" områden markerats med blått på en karta. Antar att detta bara var någon sorts information. Själva konsten utgjordes nog av de fyra bearbetade skärmdumparna, monterade bakom tjockt glas, som hängde intill. Karln har hittat några motiv på street view som han förädlat. Skön, och väl genomförd idé. Har själv spånat på om man skulle göra konst av street view - nån annan hann uppenbarligen före. Surt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar